min historia, kortfattat!

1988

Den fjärde maj 1988 föddes jag. Enligt mamma så var min förlossning svår. Det tog närmare ett dygn innan jag föddes. jag hade navelsträngen runt halsen och låg helt fel. När jag kom ut, så skrek jag inget. Mamma trodde att jag var död och inte hade orkat med förlossningen. jag var blodig och min hud var lilablå. Personalen springer ut ur förlossningsrummet med mig.

några minuter senare kommer dem tillbaka med mig och jag skriker som aldrig förr. min näsa var böjd och jag hade svårt att hålla värmen själv.

enligt mamma så var mitt första år problematiskt, jag sov aldrig. när jag sov var bara under korta stunder.

 

1990

Mamma och pappa hade gått skilda vägar. Pappa lämnade mamma eftersom att han var besviken på att han fick en dotter till. min syster Jenny föddes. Jag var ständigt avundsjuk på henne och försökte många gånger att döda henne. när Jenny var omkring 4 månader så kastade jag henne rakt igenom vardagsrummet. Men som tur var så fick hon inga skador. Mamma har berättat att jag ständigt ville göra illa henne och mamma kunde aldrig lämna mig i en sekund obevakat, för då var jag på Jenny.

 

1993

Mamma träffade en man i Örebro och flyttade dit med Jenny. jag flyttade hem till pappa.

Jag minns pappas sambo, hon var en riktig ragata. Vi hade en hund också, vi gömde oss under bordet varje gång det åskade, jag minns hur jag borra in ansiktet i pälsen och luktade och njöt.

Jag fick en bror detta år också, en liten söt bror som heter Robin. Mamma trodde och var livrädd för att Jenny skulle vara lika hemsk emot honom som jag var mot henne. Men det visade sig att Jenny hjälpte till att ta hand om robin. Hon avgudade honom. Hon byte blöjor, läste sagor för honom och bara var där. mamma och robins pappa gick skilda vägar och mamma flyttade till en liten stad som heter Laxå.

Jag flyttade hem till mamma.

Jag minns inte så mkt av åren som gick.

 

1995

Telefonen ringde och jag svarade. Det var en man som presenterade sig som Lars och sökte mamma.

Lars kom på besök då och då, han var trevligt och rolig. en dag flyttade vi hem till honom i Eskilstuna.

Han bode i en stor fyra, han hade två egna barn Anna och jimmy. Jimmy var lika gamal som robin, Anna var ett år äldre än pojkarna.

De första månaderna var bra, Lars var snäll och rolig. Jag åkte ofta med honom till olika ställen. jag ville komma ut och vara med honom. Han blev som en pappa för mig.

en dag började mamma och Lars bråka. de slogs, skrek, rev varandra. Det var blodigt. mamma grät och vi barn gömde oss. Mamma ringde en man som heter jhonny. Han kom och hämtade oss. vi bodde i hans hus i strängnäs i en vecka.

åren gick i misär. det var alltid bråk mellan mamma och Lars. Jag hamnade ofta också i bråket då jag jag imellan och försvarade mamma. efter något år av misshandel både fysiskt och psykiskt flyttade vi till en egen lägenhet. Det dröjde inte länge fören mamma började träffa Lars igen och flyttade in hos honom.

Min skolgång var ett helvete. Jag blev mobbad. det var slag, knuffar och massa hemska saker dem spydde över mig. det var speciellt en pojke i min klass, han var stor. Varje dag efter skolan var jag tvungen att springa så fort jag kunde över gårdarna och ta omvägar. den här killen och några andra jagade mig och skulle döda mig.

Jag vet inte varför deras hat emot mig var så stort, jag gjorde inget för att dem skulle hata mig. Men de skrek alltid att jag var soptippsgubbens unge. Dem menade att Lars var en gubbe som samlade på sopor. vilket stämde, han samlade på allt och hela lägenheten var fullt med skräp, cyklar och annat.

Mamma fortsatte att flytta ifrån Lars och flytta hem till honom igen. Jag blev allt mer strulig och började skolka från skolan, jag ville inte vara där. Soc blev inkopplade en dag och jag fick flytta hem till min moster.

 

Jag var 10 år när jag flyttade ifrån mamma. Jag och min moster kom inte överens och jag var 12 år när jag flyttade till mitt första familjehem. Misshandeln och misären hade fortsatt under åren.

2000

Jag flyttade in i ett familjehem. Familjen bodde i ett stort vacker hus i Stallarholmen. De hade två egna barn och massa med djur. Jag minns att jag trivdes där till en början. Jag började iskolan i Stallarholmen och fick vänner ganska fort. Jag älskade skolan och älskade mina vänner.

misären blev bara värre hemma hos mamma. Jenny började må sämre. Min lillebror Kevin föddes och mamma trodde att det skulle bli en nystart, att Lars skulle bli snäll eftersom att dem nu hade ett gemensamt barn. de första månaderna var bra men sen började allting igen. Kevin var ett barn som skrek mkt för att han hade kolik och var ständigt förskyld.

Jag började må sämre, jag började rispa mig med rakblad på armarna och jag tänkte på döden hela tiden.

jag började prata med kuratorn på skolan och blev förälskad i henne. jag ville att hon skulle vara min mamma och jag ville bo hos henne. Familjehemet jag var på var ett rent helvete. så fort jag gjorde något så fick jag utskällningar och blev ganska ofta dumförklarad.

Det var dem som startade min ätstörning. Jag hade aldrig brytt mig om min vikt förut. Men bara för att jag satt och åt godis hela tiden så kom dem med kommentaren att jag skulle se ut som min mamma när jag var arton om jag inte slutade att äta godis. Detta fick mig att vakna upp, jag slutade att äta godis helt, maten minskade och tillslut vägrade jag äta. när dem hade tvingat i mig mat så spydde jag upp allt.

jag började mer och mer berätta för kuratorn på skolan om familjen, att jag ville att mina syskon skulle flytta. min syster började skriva brev till sin lärare. soc fick reda på allt, men dem vägrade göra något åt saken.

2002

Min syster emelie föddes. Kevin blev ständigt svartsjuk på henne och försökte göra allt i sn makt för att döda henne.

Jag började må sämre och ville ta mitt liv. Varje natt grät jag och rispade mig. Jag orkade inte mer.

Detta år tog en tjej i skolan livet av sig och det var som en väckar klocka för mig. vågade hon så vågar jag.

2003

Jag gjorde mitt första självmordsförsök och kom ikontakt med BUP för första gången.

Jag flyttade till ett nytt familjehem i Eskilstuna. De hade två egna barn och två fosterbarn. Dem var snälla och roliga och jag älskade dem.

Lars hamnade i rättegång för det han hade gjort mot vår familj. Han fick 6 månader i fängelse. Mamma, Kevin och Emelie hamnade på ett behandlingshem. Robin fick flytta hem till sin pappa, Jenny hamnade i ett familjehem när mig, Anna och Jimmy hamnade i olika familjehem.

Min skolgång var ett rent helvete, jag fick börja i en ny skola där igen gillade mig. Jag var konstig. Jag började gå på BUP och prata med en helt underbar kvinna.

Jag började må allt sämre och skar mig dagligen och började planera mitt självmord.

2004

Jag började gymnasiet och fick nästan direkt vänner. en dag så fick jag en i klassen att fixa sprit till mig. Jag gick in i ett köpcentrum in på ett toa. Jag svalde tabeletter med spriten. Jag ville dö. Men någonstans där ångra jag mig och ringde min syrra. hon fick komma och hämta mig. jag kunde knappt stå på benen. Jag berättade för Jenny vad jag hade gjort och tagit. Men hon trode inte att det var så farligt. när vi klev av bussen så fick jag gå hem själv. Väl hemma berättade jag för fam.hems mamman om vad jag hade gjort. Jag gick in på rummet och satt mig sängen. Jag minns inte så mkt av det hela. Jag minns att jag spydde ner hela mig, att jag ropade på mamma och sen ambulansens syrener.

Jag vaknar upp på sjukhuset och mår verkligen skit. Mamma är där och typ hundra släktingar. dem gråter.

Jag blir inlagd under en vecka. Mamma har läst min dagbok och en dag efter skolan så blir jag tvingad till BUP. Jag läggs in där med LPT, där stannar jag i en månad. Jag blir sedan iväg skickad till ett behandlingshem i Stockholm.

 

Under tiden jag bodde på behandlingshemmet, gjorde jag många självmorsförsök, skar mig dagligen och jag började ta droger. Jag fick vänner där, som jag älskar högt och vi gjorde det mesta ihop.

2006

Jag flyttade ifrån behandlingehemmet till en egen lägenhet i Eskilstuna. Men det spårade ur ganska fort. Jag började dricka mkt alkohol, skar mig hela tiden, väde på dygnet och försökte ta mitt liv. En av gångerna var allvarligt, jag var död i 3 min, men de lyckades få igång mitt hjärta igen.

Var och varannan dag låg jag på psyk, men jag kom alltid ut.

Jag flyttade till ett familjehem, men efter 10 dagar blev jag utslängd av fam.hems pappan. Jag och en av tjejerna hade bråkat och hon hade visst sagt till honom att jag hotat henne med kniv. vilket inte stämde.

Jag bodde hos mamma ett tag och sen flyttade jag till ett nytt fam.hem i Strängnäs.

Jag gillade dem från första början. dem har hjälpt mig mkt. jag gjorde en utredning och fick diagnosen Borderline.

2007

Jag mådde skit och skar mig dagligen. Jag gjorde ett självmordsförsök under min tid hos familjen.

Jag började i DBT-behandling.

2008

Min lillesyster Evelina föddes.

Annat:

Min lillebror Kevin har diagnosen grav ADHD och bor på ett behandlingshem. Han mår inte bra.

min syster Emelie har flyttat hem till Lars. emelie har fått en personlighetsstörning.

Lars har gift om sig.

Jimmy har flyttat hem till sin pappa igen.

Anna bor kvar i familjehemmet.

Jenny bor hos mamma och Evelina.

Robin bor kvar hos sin pappa.

Jag bor ihop med min sambo och kämpar varje minut med att överleva.


Kommentarer
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

Du har inte funderat på att skriva en självbiografi? Hade varit väldigt intressant att läsa den långa historien av ditt liv.. Trots att det är tragiskt är det väldigt inspirerande att du tagit dig igenom så mycket svårt.



Kram!

2010-03-21 @ 20:44:10
URL: http://tjelsi.com

Lämna ett spår:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser från BloggPartner